Rit naar Ubach Palenberg 6-04-2019

Vandaag, na bijna vijf maanden winterstop, beginnen we weer met de fietsverslagen van het nieuwe wegseizoen 2019.
Er hebben dit jaar echter wel al een viertal gezamenlijke ritten plaatsgevonden, waarvan geen verslag gemaakt is.
De afgelopen maand zijn we overvallen door het plotselinge overlijden van onze sympathieke gastrijder Jac Quix.
We hebben op 3 maart 2019 afscheid van hem genomen tijdens de crematieplechtigheid in Geleen. Zijn overlijden was een grote schok voor ons allemaal en gedurende de eerste ritten werd dan ook veelvuldig stilgestaan bij het verlies van deze aimabele sportman, die zowel bij het schaatsen alsook bij het fietsen zeer geliefd was.
Vandaag was het goed en regenvrij fietsweer en om 10.00 uur stonden dan ook 13 coureurs aan het vertrek, die er allemaal veel zin in hadden. De deelnemers waren: Jo, Jan, René, Martin, Theike, Piet, Michel, Frans, Wino, Ger, Jos, Nico en gastrijder Thei L. Bij een temperatuur van 9 Gr., een bewolkte hemel en een matige oostelijke wind was het voor de tijd van het jaar nog koud maar mooi fietsweer. Een groot deel van de coureurs had reeds vorige maand de mountainbike weer opgeborgen en de koersfiets van stal gehaald. Michel werd gefeliciteerd met zijn verjaardag die afgelopen maandag had plaats gevonden. Hij is momenteel in training voor zijn georganiseerde fietstocht door de Himalaya. Hij vertrekt op 25 Juli en komt volgens planning om 12 aug. weer terug. Martin stond voor het eerst dit jaar aan de start met zijn Isaac fiets, en tevens met nieuwe schoenen, helm en bril. Hij stond dan ook te blinken, dus dat beloofde wat.

Theike was ook weer present. In verband met het vervangen van een heup, was hij begin dit jaar een aantal weken uitgeschakeld, maar 5 weken na de operatie fietste hij weer mee met de groep. Het was een medisch wonder, zo werd er in onze groep over gepraat. Ook Jo heeft begin dit jaar problemen met zijn gezondheid gehad, maar hij fietst gelukkig weer heel attent (en vaak op kop) met de groep mee. Het gesprek bij de start was uiteraard weer: Waar gaan we vandaag naar toe?
Nico, inmiddels 82 jaar, maakte zich zorgen over zijn conditie, hij was 7 kg. aangekomen en dat was vooral bij het berg-op rijden heel goed merkbaar. Nico was ook dit jaar weer blij dat hij, ondanks zijn hoge leeftijd, met onze groep mee kon fietsen, en ook zijn echtgenote Truus was blij.
Ze had vorige maand dan ook de vlag uitgehangen, want vanaf nu was ze minimaal 2 dagen in de week verlost van haar lieftallige echtgenoot en dat was voor haar een hele opluchting. De weersvoorspelling voor vandaag was gunstig, dus zeiden diverse coureurs dat een rit van +/- 100 km moest kunnen.
Michel maakte kenbaar dat hij uiterlijk 14.00 uur weer terug moest zijn. Er kwamen diverse voorstellen maar uiteindelijk kozen we gezien ook de windrichting voor een rit naar het Duitse Ubach-Palenberg. Zo gezegd zo gedaan en vervolgens vertrokken we met Piet en Ger op kop naar Beek. Normaal gesproken fietsen we bij het Lampenpaleis altijd rechtdoor maar nu nam Piet het fietspad naar de nieuwe fietsbrug bij het vliegveld. Hier sloeg voor Jan het noodlot toe, hij brak namelijk zijn zadelpen.
Na overleg werd er besloten om terug te keren naar Stein, zodat Jan zijn defecte zadel kon vervangen. Vervolgens nam Piet in Stein een andere route naar Ubach-Palenberg. Via Geleen, Spaubeek en Oirsbeek fietsten we richting Schinveld. Hier was onlangs een nieuwe fietsbrug aangelegd, maar de aanpalende straten zijn nog in eerste aanleg. Alvorens we de brug bereikten, moesten we diverse keren van de fiets om uiteindelijk op de brug uit te komen. Vervolgens bleek de oorspronkelijke weg in Schinveld gestremd, dit vanwege de aanleg van de nieuwe ringweg naar Landgraaf.
Na diverse opstoppingen en omkeringen moesten we de nieuwe drukke ringweg te voet en via een modderige berm oversteken. Het schoot dus vandaag niet echt op. Vervolgens reden we ons weer vast bij de houtzagerij, omdat ook hier de bestaande weg was opgeheven. Dan maar zoeken naar een andere weg, en die ging met Martin en Piet op kop via de Brunssumerheide naar Nieuwenhagen en Waubach.
Het was door het vele oponthoud al laat en Michel zag aankomen dat hij niet om 14.00 uur terug zou zijn. Hij verliet daarom met Ger en Thei L. de groep en ging huiswaarts. Via Rimburg, waar we op Piet moesten wachten, omdat hij ons uit het oog verloren had, fietsten we naar onze pauzeplaats in Ubach Palenberg. Het was nu 12.45 uur en we hadden 55 km gefietst. Piet fietste als een trein en had tot nu toe alle kilometers op kop gereden.

Onze pauze plaats was bakkerij Moss in Ubach Palenberg, gelegen in een winkelcentrum naast de Lidl. Er is hier o.a. een grote keuze aan belegde broodjes en natuurlijk ook weer het bekende Duitse gebak. We zaten binnen, want voor het buiten-terras was het nog te koud. Tijdens het onderlinge gekeuvel volgde er een vooruitblik op de Ronde van Vlaanderen die zondag verreden wordt. Ook het fantastische rijden van Mathieu van de Poel in de voorgaande wedstrijden kwam uitgebreid ter sprake.
Om 13.15 uur gingen we weer op pad. Piet had wederom de leiding en hij fietste samen met Martin een mooie route, eerst naar Geilenkirchen, dan naar Teveren en via een bosrijke omgeving naar Schinveld. Martin die vandaag enorm sterk reed was herhaaldelijk de onruststoker.
Het tempo lag met de wind in de rug dan ook bijzonder hoog. Dan op naar Wildpark Gangelt en via de provinciale weg via Jabeek, Bingelrade en Doenrade naar Puth. Hier nam Piet afscheid van de groep en ging alleen verder. Via Sweikhuizen kwamen we in Geleen en hier splitste zich de groep. Een aantal coureurs fietste via Neerbeek en Beek terug naar huis, en de andere helft ging via het Crematorium terug naar Stein en Urmond.
Het was vandaag door bijzondere omstandigheden vooral op de heenweg een chaotische rit en we waren daardoor pas om 14.45 uur weer terug in Stein.
De afgelegde afstand bedroeg volgens de Garmin van Jan 93 km (Stein-Stein).
Piet en Martin waren vandaag de beste coureurs.