Rit naar Saive 14-03-2018

Vandaag, na vier maanden winterstop, was het eindelijk weer goed en regenvrij fietsweer om in groepsverband het nieuwe wegseizoen 2018 te openen.
Om 9.30 uur stonden dan ook 8 man aan het vertrek, die er allemaal veel zin in hadden. De deelnemers waren: Jo, Jan, René, Martin, Theike, Piet, Ger en Nico. Met een temperatuur van 8 Gr., een flauw zonnetje en weinig wind was het voor de tijd van het jaar mooi fietsweer.
De meeste coureurs hadden de mountainbike weer opgeborgen en de koersfiets van stal gehaald. Nico en Martin werden gefeliciteerd met hun verjaardag die in de afgelopen weken had plaats gevonden.
Het gesprek bij de start was uiteraard weer: Waar gaan we vandaag naar toe?  Nico maakte zich zorgen over zijn conditie, hij was 5 kg. aangekomen en had volgens zijn zeggen dit jaar slechts 160 km op de koersfiets gereden!!!! Nico was blij dat hij weer met de groep kon fietsen, en ook zijn echtgenote Truus was blij. Ze had vanmorgen dan ook al vroeg de vlag uitgehangen, want vanaf nu was ze minimaal 2 dagen in de week verlost van haar lieftallige echtgenoot en dat was voor haar een opluchting.
De weersvoorspelling voor vandaag was gunstig, dus zeiden diverse coureurs dat een rit van +/- 100 km moest kunnen, en meer dan genoeg was voor de openingsrit. Er kwamen diverse voorstellen maar uiteindelijk kozen we voor het voorstel van Jan, een heuvelachtige rit naar Saive in België. Zo gezegd zo gedaan en vervolgens vertrokken we met Piet en Ger op kop via Catsop en Bunde naar Rothem. De kopmannen hielden een mooi tempo aan, want de groep wilde toch wel wat bijpraten na de soms maandenlange onderlinge afwezigheid van sommige coureurs. Je kon zien dat Piet en Ger goed uit de winter gekomen waren, want ze bleven op kop fietsen en vroegen niet om afgelost te worden. Later bleek dat Ger dit jaar al 8 keer naar Banneux gefietst was. Vervolgens fietsten we buiten Maastricht om, via Scharn, Gronsveld en Oost Maarland naar Eijsden en vandaar naar Visé.
Piet had nabij Visé een toetje in de aanbieding, namelijk een modderig pad, hetgeen bij Nico tot de nodige vloeken leidde. De grote brugrenovatie in Visé was nagenoeg klaar en men was bezig het terrein af te werken. Via Visé fietsten we naar Argenteau, waar we de beklimming naar Barchon namen. Het tempo werd aangepast, maar Nico ging het toch weer te langzaam en hij kwam dan ook op de klim, duidelijk afgescheiden van de groep  boven. (81 jaar en dit jaar nog bijna niets gefietst !!!) Nu ging het in een mooi tempo met nog altijd Piet en Ger aan de leiding via een paar beklimmingen naar onze pauzeplaats in Saive. Hier nam Ger afscheid van de groep en ging alleen verder naar zijn geliefde Banneux. Het was nu 11.35 uur (hadden bijna 50 km gefietst) en dus tijd voor koffie. We namen plaats in het eetgedeelte van de zaak en het was er lekker warm. Martin en Nico waren jarig geweest en trakteerden de groep op een consumptie en veel vlaai. De gesprekken aan tafel waren heel divers, waarbij de laatste nieuwtjes werden uitgewisseld.
Om 12.15 uur zijn we weer vertrokken voor de kortste weg naar huis. Met Jan op kop fietsten we nu veelal in dalende lijn richting Dalhem. Jan was vandaag ook al in goeden doen, en hij bleef dan ook continue op kop fietsen. Jo had hier wel een verklaring voor. Jan had de gehele winter op hoogte getraind, namelijk op zijn spinning bike op zolder. Over bekende wegen fietsten we vervolgens via Neufchâteau en Warsage naar s' Gravenvoeren. Op de beklimming in Neufchâteau werd het tempo aangepast, maar voor Nico ging het toch weer te langzaam en hij fietste dus weg van de groep.
We hebben hem al vele keren gevraagd om boven op een beklimming te wachten op zijn ploeggenoten, maar ook nu hebben hem jammer genoeg niet meer gezien en is hij waarschijnlijk alleen naar huis gefietst. Via Mesch fietsten we over de Molenweg, Mariadorp en Oost Maarland naar het centrum van Maastricht. Jan was ook hier onze kopman en gids en hij reed dan ook veelvuldig en in een strak tempo aan de leiding.
Via Kotem waren we om 14.15 uur weer terug in Stein. De afgelegde afstand bedroeg volgens de Garmin van Jan 99 km(Stein-Stein).
Het was vandaag op onze eerste fietsdag in het nieuwe seizoen weer een mooie dag, en waarbij de afgelegde afstand ruim voldoende was voor dit jaargetijde.
Enkele coureurs, waaronder ikzelf, waren dan ook blij toen we weer thuis waren.
Normaal gesproken fietsen we in het begin van het seizoen eerst een paar vlakke ritten!