Fietsverslag Ubach-Palenberg 19-7-2017

Het was vanmorgen om 9 uur met 25 Gr. al ontzettend warm en benauwd. Het zou vandaag een tropische dag worden met 32 Gr. op het eind van de ochtend. Ook werden er onweersbuien voorspeld.
Toch stonden er ondanks de minder goede vooruitzichten 8 dappere coureurs aan het vertrek en de deelnemers waren: Martin, René, Theike, Jan, Nico, Jos, Ger en Piet. Dus was het de vraag, waarheen kunnen we vandaag fietsen om niet al te veel last te hebben van de voorspelde tropische omstandigheden. Piet wist wel een route en hij was zodoende wederom onze gangmaker. Besloten werd om dit keer op voorstel van Piet een uitstapje naar Duitsland te maken en wel via de Oostelijke Mijnstreek van maximaal 100 km. Piet zei dat we naar de Jeeteberg ofwel de 'Mont Chevre' gingen, maar niemand had hier ooit van gehoord. Jos zei dat we voor 13.00 uur terug moesten zijn, want dan zou dan het gaan regenen en onweren.
Met Piet en Ger op kop ging het in een mooi tempo via een rondje Elsloo, Catsop, Moorveld en Kasen naar Bunde. Hier namen we de afdaling van de Dennenberg en via de achterkant van Maastricht ging het naar Amby en Scharn en daarna naar Bemelen. Hier beklommen we de Bemelerberg en vervolgens ging het via Gasthuis naar Scheulder. Nu waren we een uur onderweg en werd Ger op de kop afgelost door René, die vervolgens het 2e uur samen met Piet het kopwerk voor zijn rekening nam. Vervolgens fietsten we binnendoor naar Stokhem, waar we de steile afdaling naar Wijlre namen. Vervolgens was het parcours pittig en moesten er diverse beklimmingen gedaan worden op de binnenwegen naar de bovenkant van de Kruisberg. Na een aantal omzwervingen, en waarbij de temperatuur de 32 Gr. al bereikt had, kwamen we in Simpelveld.
Hier nam Jos afscheid en ging alleen naar huis. Dan richting De Locht en Heilust. Vervolgens kwamen we in Chevremont en hier beklommen we dus de nieuwe heuvel genaamd de 'Mont Chevre'. Het was een pittige en vrij lange klim van continue 12 % en dat deed pijn bij deze warmte en hoge luchtvochtigheid. Martin had de eer om als eerste de top te bereiken gevolgd door Piet en René. Via Eygelshoven en Rimburg kwamen we om 11.40 uur aan bij onze nieuwe (door Piet aanbevolen pauzeplaats) in Ubach Palenberg. We hadden nu 54 km in tropische temperatuur gefietst.
De pauzeplaats was een restaurant bij een speeltuin met uitzicht op een mooie vijver. Het was hier in de schaduw op het terras goed toeven. Voor koffie was het echter veel te warm, dus dronken we cola of zelfgemaakte Radler.
Ondertussen raakte de lucht bewolkt en moesten we zorgen dat we voor de regen thuis waren. Na onze bidons gevuld te hebben, gingen we om 12.15 uur met de wind in de rug weer op pad. Piet had wederom de leiding en hij fietste samen met Martin een mooie route, eerst richting Geilenkirchen en Gangelt en dan via een bosrijke omgeving naar het Awacs vliegveld Teveren. Onderweg, toen we op bekend terrein kwamen, kwam ook Nico weer naar voren en reed regelmatig voor de groep uit, waaruit bleek dat hij weer aan de beterende hand is. In de buurt van Schinveld ging René met Piet op kop fietsen en gingen we via Bingelrade en Merkelbeek naar Spaubeek.
De lucht werd steeds dreigender en dus besloten Martin, René en Nico de korste weg naar huis te nemen en wel via Geleen naar Stein en Urmond. De rest van de groep vervolgde hun weg naar Beek en Stein. Om 13.50 uur was ik weer thuis. Een kwartier later begon het te regenen. Dus we hadden e.e.a. goed gepland en zijn niet nat geworden.
Al met al was het vandaag, ondanks de hitte toch weer een mooie fietsdag.
De beste coureur in course was vandaag Piet.
Hij heeft nagenoeg de gehele dag op kop gereden.
De gereden afstand bedroeg 101 km.