.

Vandaag was prima weer voorspeld maar na een prachtig begin van de dag was het om negen uur wel behoorlijk bewolkt. Dus was Jo vandaag de weerman en zei dat we om twee uur thuis moesten zijn om het droog te houden. We hadden wel door dat dit ook te maken had met de keuze van de afstand van de rit van vandaag. De keuze was wel moeilijk want er kwam niet zo snel een voorstel. Na enig aandringen bij Frans, die al een tijd er niet bij was geweest, koos deze voor Eupen. Dat hij inmiddels zijn vormpeil heeft hervonden liet hij dan ook meteen zien. We moesten tot in Geverik achtervolgen waar Frans achter een vrachtwagen moest stoppen anders hadden we nog langer moeten rijden. De 9 deelnemers waren Frans, Jo, Piet, Michel, The, Nico, Jan, Jantje en Jo Pelzers. Nadat Frans werd ingehaald werd hij vergezeld van Nico en met een strak tempo het nieuwe fietspad langs het vliegveld verkend.
Toen de klim bij de geulhemer molen werd aangepakt werd het tempo enigszins gematigd, maar in Vilt was het weer mis, hetgeen pas in Scheulder werd ontdekt zodat enkele mannen een behoorlijk stuk moesten achtervolgen.
Dit leverde behoorlijk wat commentaar op. Daarom ging Jan met Jo P. op een acceptabel tempo verder. Daar Frans meer naar achteren reed had Jan het initiatief overgenomen en een niet reguliere route naar Eupen bedacht. Via Terziet, Sippenaken, Plombieres, Montzen en Lontzen naar Walhorn. Dit is een pittig traject met veel hoogteverschil. In Montzen bij de rotonde werd door enkel mannen de foutieve afslag gekozen. Tevens had Jantje besloten hier af te slaan. Dit leverde enige onduidelijkheid op.
De mannen met de juiste richting reden rustig door en wachtten op de anderen.  
Nadat deze waren aangesloten werd verder gereden maar even achter Lontzen kwamen we tot de ontdekking dat Nico er niet bij was. Na even rustig te rijden werd gestopt en reden we terug naar Busch. Ondanks enige navraag aan een tegemoet komende dame was hij ook niet gesignaleerd in de richting van Welkenraedt. Nu werd getwijfeld of hij mogelijk met Jantje richting Stein was gegaan. Dus met een ontevreden gevoel verder naar Eupen.
Op de rotonde voor Eupen werd Michel bijna door een vrachtwagen van de weg gereden omdat deze wilde laten zien wie voorrang had. In Eupen bij de bakker met prachtig weer op het terras werd een broodje gegeten en door Jo P. op een rondje getrakteerd, zomaar omdat hij het leuk vindt om mee te fietsen.Voor het starten aan de terugweg liet Jan weten dat hij eigenlijk nog eens de fietsroute door het centrum van Luik wilde uitproberen.
Hoewel Luik niet op de terugweg van Eupen ligt, gaf Piet aan dat dit geen probleem hoefde te zijn. Zo werd besloten dat ze dit gingen uitzoeken en Michel was daar ook voor te vinden. In Baelen hadden we weer enkele precaire situaties maar alles liep goed af.
In Welkenraedt werd de groep gesplitst en Jo, Frans, The en Jo P. reden huiswaarts en de drie anderen richting Les Plenesses, Bruyeres, Olne Nessonvaux. Daarna richting Chaud Fontaine en Luik waar diverse wegonderbrekingen te verwerken waren. In Luik werd het nu zoeken om op de route vanaf Tilff te komen aan de westzijde van de Ourthe. Na enig zoeken werd besloten om aan iemand die aan het schilderen was te vragen hoe we er konden komen. Door onze beperkte frans kennis werd overgeschakeld op engels en kon hij ons uitleggen wat de bedoeling was.
Hij schatte echter in dat het ondanks de aanwijzingen niet zou lukken en nam de auto om ons de weg te wijzen. En maar goed ook, want we moesten via en smal gravelpaadje langs de autoweg omhoog en kwamen zo op de route. Dan volgden we het fietspad niet over de brug die we eerder namen maar verder langs het water.
Zo vonden we een prima route door Luik zonder autoverkeer, wel fietsers en voetgangers nu wel redelijk veel, dankzij mooi weer en vakantie.
Een prima route om als groep eens te fietsen. Na Luik via de bekende weg langs het Albertkanaal naar Vise en via Eisden naar huis. In Maastricht even gestopt bij een tankstation want we waren inmiddels bijna uitgedroogd. Na meer dan 160 km weer thuis. Het was vandaag een tocht met veel voorvallen. Hopelijk gaat het in het vervolg iets beter en blijven we van echte ongelukken gespaard.

Groeten, Jan

 

Garmin Data: https://connect.garmin.com/activity/879159936#.Vd8HshEX3a0.email

WTC Hendrix Bouw